Se întorc românii la lectură? - compact.info.ro
vegis.ro

Piaţa de cărți din România este foarte mică, situându-se pe ultimele locuri în Europa, chiar şi după ţări mai mici, cum ar fi Cehia sau Ungaria. Ce înseamnă asta? Că românii nici nu cumpără multe cărţi, nici nu citesc multe cărți. Şi cu toate acestea, de câţiva ani buni, piaţa de carte din România se află pe un trend ascendent.

Potrivit statisticilor recente, peste jumătate dintre români nu au citit anul trecut nicio carte, iar cei care au citit peste 10 cărţi nu depăşesc 5%. Să nu vorbim de populaţia analfabetă funcţional care reprezintă aproximativ 42%! Ne mai surprinde astfel că numai 8 din 100 de tineri citesc de plăcere, din moment ce mulţi nu înţeleg de fapt ce citesc?

Statisticile prezente nu sunt chiar favorabile pieţei de carte, însă cifra de afaceri a comercianţilor de cărţi și a editurilor din România a depăşit în 2018, potrivit unui studiu KeysFin, 1,10 miliarde lei, astfel continuând trendul ascendent început în 2012. Dacă atunci profiturile din acest sector erau de 51,3 miliarde de lei, în 2017, acestea între timp s-au dublat, depăşind chiar 100 de milioane.

vegis.ro

Încasările nu vin numai din vânzarea cărţilor, ci şi a produselor relaționate, cum ar fi agende, ceaiuri sau reviste. Acesta este motivul pentru care editorii spun că nu resimt prosperitatea, iar România îşi menține ultimul loc la citit în Europa. Din păcate, conform aceluiaşi studiu, în perioada 2012-2016, s-a înregistrat o scădere de aproximativ 20% a numărului de comercianţi, ceea ce a dus la dispariţia aproape completă a librăriilor din unele localităţi.

La nivel naţional, numărul complet al librăriilor fizice nu trece de 300, o treime din ele aflându-se în capitală. În plus, niciun în România nu are vreo librărie, în condiţiile în care aproximativ jumătate din elevii de clasele I-VIII provin din mediul rural. Asta înseamnă că zeci de mii de copii nu au citit vreodată altceva decât manuale şcolare.

Pe de altă parte, cu toate că s-au retras din spaţiile fizice, librăriile au făcut o mutare masivă în mediul online, piaţa de carte, atât tipărită, cât şi electronică, manifestând o dezvoltare puternică acolo datorită posibilităţii de a susţine o politică de reduceri semnificative.

Pe lângă preţuri competitive, cumpărătorii din online pot profita de o mai bună informare, făcând parte din segmentul de consumatori care chiar cumpără pentru a citi, și nu numai pentru a-şi construi o bibliotecă. Astfel numărul vânzărilor online au crescut tot mai mult pe piaţa de carte românească. Atât editurile, cât şi librăriile tradiţionale au început să vândă în online, o situaţie avantajoasă atât pentru comercianți, cât şi pentru clienți.

Comoditatea comenzilor şi livrarea foarte rapidă, direct la destinație, comentariile şi recenziile celor care au mai cumpărat cartea respectivă sunt doar câteva dintre plusurile pe care o librărie online le deţine. Astfel, să faci rost de cartea care te interesează a devenit foarte simplu deoarece o poţi găsi cu uşurinţă, cărţile fiind, de regulă, grupate în categorii relevante. De asemenea poți găsi mult mai ușor un titlu folosind filtre sau bara de căutare, și poţi căuta recomandări sau cărţi similare, folosind doar câteva click-uri.

melimeloparis.ro
melimeloparis.ro
melimeloparis.ro
vegis.ro